Total Pageviews

Friday, January 7, 2011

گالیله "واما زمین گرد است وبه دور خورشید می چرخد"- بیاد تمام زندانی های که زیر شکنجه توبه نامه امضاء می کنند

  گالیه از جمله کسانی بود که با مشاهدات و پژوهشهای خود به این وادی رهنمود  شد که فرضیه های علمی که براساس آن زمین در مرکزیت عالم قرار داشت  وخورشید وستارگان به دور آن می چرخند مردود است. نزدیک به نیم قرن پیش از آن کوپرنیک اثر بزرگ خود را که طی آن ثابت می کرد که خورشید در مرکزیت دستگاه ستاره ای ما نیست و زمین وسیاره ها به دور آن می چرخد  در معرض اذهان عموم قرارداده بود این فرضیه مورد لعن ونفرین کلیسا قرار گرفت. گالیله آشکارا اعلام داشت که این فرضیه صحت دارد. به این دلیل بود که گالیله دانشمند بنام ایتالیایی در 20 ژوئن 1633 میلادی توسط دستگاه تفتيیش عقايد کلیسای کاتولیک روم، به دادگاه احضار گردید و در 22 ژوئن مجبور شد كه در دادگاهی مذهبی ، به ناحق اعتراف کرده و توبه نامه زیر را امضا نمايد:
" من گاليله در هفتادمين سال زندگي در مقابل شما به زانو درآمده ام و در حاليكه كتاب مقدس را پيش چشم دارم و با دستهاي خود لمس مي كنم توبه مي كنم و ادعاي خالي از حقيقت حركت زمين را انكار مي كنم و آن را منفور و مطرود مي نمايم. "
نقل شده که گالیله به هنگام خروج از دادگاه، همچنان زير لب می گفت " و اما زمین گرد است و به دور خورشيد مي چرخد!"
 او به جهان نشان داد که باید یک دانشمند آزادی داشته باشد که اشتباهات را نقد کند ونظریه های جدیدی را بنیان گذارد. گرامی می داریم آن روز تاریخی راو با آرزوی رهایی تمامی زندانیان عقیدتی سیاسی گرفتار در حکومت ولایت فقیه كه براي نوشتن توبه نامه و اعتراف تحمیلی یا ساختگی علیه عقايد خود، تحت شكنجه قرار گرفته و حتي نواميس آنها را جلوي ديدگانشان آزردند، خاطره جاودانه تمامی جانباختگان راه آزادی كه با استناد به اعترافاتی تحميلي و جعلي، اعدام شدند را هم گرامی می داریم
 بام آزادی

No comments:

Post a Comment