Total Pageviews

Thursday, December 30, 2010

کاظمینی بروجردی آزادی قلم را در هر مرزی تایید می کند

این مصاحبه در سالهای قبل از زندان انجام گرفته که در آن آقای کاظمینی بروجردی درباره آزادی قلم در هر مرزی صحبت می کند. ایشان نزدیک به 5سال است که در زندانهای دیکتاتور تحت شکنجه است.
آيا آزادي قلم را در هر مرزي تاييد مي‌كنيد؟
خداوند در كتابش به شيطان كه دشمن درجه يك اوست، آزادي داده است تا هركاري كه مي‌تواند و مي‌خواهد انجام دهد. حالا چطور كسي مي‌تواند اختيار قلم و بيان را از اشرف مخلوقات، انسان، بگيرد! ما هيچ سندي در شرع نداريم كه اجازه سركوب قلم و بيان را بدهد و برعكس خداوند در قرآن به قلم قسم ياد كرده كه گوياي حرمت آن است. بنابراين هيچ نوع حركت قلمی و بیانی را نمي‌توان محكوم كرد.
چرا فكر مي‌كنيد كه دين و سياست بايد از هم جدا باشد؟
تاريخ نشان داده است كه در حكومتهاي ديني، از اهرم دين براي تامين مقاصد حكومتي استفاده مي‌شود نه كمك به رشد فكري و اعتقادي مردم. بنابراین بايد ابزار دين را از دست سياستمداران جدا کرد تا بتوان عدالت و صلح و مساوات را برقرار نمود. هر نوع استبدادي به بهانه‌اي پيش مي‌رود،‌ بدترين نوع آن، بهانه دين است كه بخاطر باورداشتهاي تعصب‌آميز عوام، شرايط دوام و بقاء آن مهياست.
بفرمائيد حد و حدود روحانيت در دخالت در امور چقدر است؟
بايد در موارد معنوي دخالت كنند، و حامي عدالت باشند، از رفاهيات و تجملات و تزئينات پرهيز نمايند و با اتحاذ مواضع صحيح باعث جذب جامعه به الهيات شوند.
منبع /پايگاه اطلاع‌رساني آيت الله سيد حسين كاظميني بروجردي تحت نظر دفاتر ايشان در اروپا

No comments:

Post a Comment