حجاب باید جنبه فرهنگى داشته باشد نه تحميلى كه اگر به زور انجامد به خلاف اهداف شارع مقدّس مىرود و امكان اصلاحات نفسانى فردى و عمومى را از دست مىدهد. در كيفيّت آن مىبايد به شرايط مدنى و محلّى بنگرند و مصالح خانواده را در ابعاد اعتبارى و اخلاقى رعايت كنند. آنچه كه به فقه شيعه مربوط است، پوشاندن تمامى اندام است و تنها مجوّز براى باز گذاردن، دو كف و روى دستان است و گِردى صورت، يعنى محلّ تيمّم. البته قيد نشده كه اين پوشش بايد با چادر صورت گيرد فلذا چنانچه بانوئي با مانتو، دامن و يا كُت و شلوار، بتواند نظرات جنس مخالف را از خود دور كند، مىتواند جايگزينى براى مدل سنّتى باشد. علّت رنگ مشكى چادر، دافعه آن بوده، ولى اگر كسى با چادر سياه، حالتى نااستوار و غير اصولى داشته باشد حجابش لوث شده و قادر به تأمين امنيّت روح و جسم و اعتقادات خويش نخواهد بود. نكته مهم آن است كه اصل در قانون حجاب، كمك به حفظ عفّت، عصمت و پاكدامنى بوده و يقينا نجابت و تقوا را نمىتوان با لباس تأمين نمود، بلكه فكرى مىخواهد الهى، و احساسى شريف را مىطلبد كه قدر خود را بداند و با طرح خويش به عنوان ابزار تعشّق و تعيّش از منزلت اوّليّه خود نكاهد و قيمت و بهاى خداداده را ارزان نفروشد كه مقام بلندى را حقتعالى به زنان داده كه به مردان نداده.
خلاصه ای از سخنان آقای بروجردی در زمینه حجاب
سلام مهسا جان
ReplyDeleteاین مساله حجاب رو باید آزاد کنن تا مردم خودشون و بسته به اعتقاداتشون اون رو انتخاب کنن...
شرمنده کم میام سر میزنم از صبح تا این وقت شب بیرونم بخدا...امیدوارم خوش باشی دوست عزیز...
زندگی زیباست به رسم زیبایی های دنیا باید زیست... و زیستن طلیعتی ست از زیبایهای خدا...
ReplyDeleteهمیشه موفق باشی...
شب خوش...